احمد کبیری
مهندس امنیت

تفاوت UTM و NGFW در چیست؟

برای تامین امنیت شبکه دو نوع محصول شامل UTM و NGFW در بازار جهانی ارائه شده است. از دیدگاه امنیت سایبری مشترکات آنها بسیار است، هردو میتوانند از شبکه در برابر حملات سایبری محافظت کنند و ترافیک شبکه را کنترل نمایند.از دیدگاه تئوری، NGFW یا Next-Generation Firewall یک نوع فایروال است که همانند UTM ها دارای IPS توکار می باشد و میتواند ترافیک را بر اساس برنامه های کاربردی و کاربر مشخص نیز کنترل نماید و همچنین می تواند داده های SSL را نیز بررسی نماید. UTM یا Unified Threat Managemen یک مجموعه متمرکز از فایروال، آنتی ویروس، IPS، VPN و فیلترینگ وب است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در واقع یک UTM می تواند شامل NGFW نیز باشد (یعنی فایروال آن به جای نوع سنتی از نوع NGFW باشد).از دیدگاه فلسفه وجودی! تفاوت اصلی در این است که UTM بر مدیریت متمرکز و سهولت پیکربندی و گزارشگیری متمرکز است در حالی که NGFW بر روی کنترل عمیق و مدیریت بیشتر ترافیک متمرکز می باشد.امروزه از دیدگاه عملی و در دنیای واقعی، عملکرد UTM , NGFW یکسان است ولی اغلب محصولات مناسب برای شبکه های کوچک تا متوسط (زیر 1000 کاربر) تحت عنوان UTM ارایه می شوند و محصولات باکارایی بسیار بالا و مناسب برای مصارف مراکز داده و شبکه های بزرگ تحت عنوان NGFW ارایه می گردند.


احمد کبیری
احمد کبیری

مهندس امنیت

احمد کبیری از سال 1375 تا کنون به طور حرفه ای مشغول تحقیق، تدریس و کار در حوزه کامپیوتر خصوصاً سخت افزار، شبکه و امنیت اطلاعات بوده است. ایشان در سال 2006 مدرک +A را از آکادمی کامپتیای آمریکا و در سال 2010 مدرک مهندسی شبکه را از مایکروسافت دریافت نموده و در سال 2010 عضو گروه متخصصین فناوری اطلاعات کامپتیا بوده است. ایشان در سال 1388 به عنوان فناور برتر استان از دست وزیر محترم علوم، تحقیقان و فناوری، لوح تقدیر دریافت نموده و در همان سال کتاب تالیفی شان (+A)به عنوان کتاب برگزیده كشور در حوزه کام

نظرات