محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

فایروال چیست؟ معرفی انواع دیواره آتش + کاربرد و مزایا و معایب

فایروال (Firewall) چیست و به زبان ساده چگونه کار می کند؟ چرا به آن دیواره آتش می گویند؟ فایروال چگونه کار می کند و چند نوع دارد؟ اگر بخواهیم به زبان ساده صحبت کنیم باید بگوییم بعد از سویچ در انواع تجهیزات شبکه ، واژه فایروال را می توانیم یکی از پرکاربردترین واژه ها در حوزه کامپیوتر و شبکه معرفی کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. معنی لغوی فایروال چیست؟ بررسی مفهوم و تئوری دیواره آتش
  2. کمی راجع به تاریخچه فایروال و نسل های فایروال
    1. نسل اول از فایروال چیست؟ اضافه شدن ضد ویروس
    2. نسل دوم از فایروال چیست؟ جلوگیری از حملات اینترنتی
    3. نسل سوم از فایروال چیست؟ جلوگیری از تهدیدات نرم افزاری و تشخیص نفوذ
    4. نسل چهارم از فایروال چیست؟ جلوگیری از حملات رباتیک
    5. نسل پنجم از فایروال چیست؟ جلوگیری از ابرحملات
  3. مکانیزم کاری فایروال چیست؟ بررسی نحوه کار دیواره آتش
  4. منظور از Rule در فایروال چیست؟
  5. منظور از Signature در فایروال چیست؟
  6. منظور از Anomaly Detection در فایروال چیست؟
  7. مهمترین تهدیدات شبکه از نظر یک فایروال چیست؟
  8. چند نوع فایروال وجود دارد؟
    1. انواع فایروال بر اساس لایه های OSI
    2. انواع فایروال بر اساس سخت افزار و نرم افزار
    3. انواع فایروال بر اساس شبکه و سیستم عامل
    4. فایروال بر اساس اندازه و سطح عملکرد
  9. انواع فایروال بر اساس نوع عملکرد
    1. انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع اول : فایروال های Packet Filtering
    2. انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع دوم : فایروال های Circuit Level Gateways
    3. انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع سوم : فایروال های Application-level gateways
    4. انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع چهارم : فایروال های Stateful Inspection Firewalls
    5. انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع پنجم : فایروال های Next-generation firewall – NGFWS

خیلی اوقات از اینور و آنور این جملات آشنا را می شنویم که فایروالت رو عوض کن ، برای شبکه فایروال بگیر ، توی فایروال فلان رول رو اضافه کنید ، فایروالتون رو خاموش کنید و ... امروز در این مقاله می خواهیم به ساده ترین شکل ممکن و البته با بیان تجربیات خودم در مورد فایروال و سیر تا پیاز این نرم افزار یا سخت افزار با هم صحبت کنیم. با ما تا انتهای مقاله باشید. در دوره آموزش نتورک پلاس در خصوص ماهیت و انواع فایروال بصورت کلی و در سطح این مقاله صحبت می کنیم و یک کارگاه عملی از فایروال هم خواهیم داشت.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

معنی لغوی فایروال چیست؟ بررسی مفهوم و تئوری دیواره آتش

فایروال که به انگلیسی از ترکیب دو کلمه Fire به معنی آتش و Wall به معنی دیوار تشکیل شده است ، به زبان فارسی به عنوان دیواره آتش ترجمه شده است. با توجه به اینکه ماهیت دیواره آتش جلوگیری از تهدیدات و به نوعی پاکسازی ترافیک شبکه است ، می توان چنین تفسیر کرد که این نامگذاری با توجه به ماهیت پاکسازی و ضدعفونی کننده آتش در تاریخ ، برگرفته ای از همین مفهوم باشد .

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

به زبان ساده تر آتش پاکسازی می کند و ضدعفونی می کند و دیواره آتش در شبکه هم ترافیک آلوده و خطرناک را پاکسازی می کند. بد نیست بدانید که آتش نماد پاکی در ایران باستان هم بوده است. در ادامه این مقاله ما فرض را بر این می گذاریم که شما تعریف شبکه چیست را به خوبی می دانید و با مفاهیم شبکه آشنایی دارید.

کمی راجع به تاریخچه فایروال و نسل های فایروال

در ابتدا چیزی به نام فایروال در انواع شبکه های کامپیوتری وجود نداشت. بعد از به وجود آمدن روترها یا مسیریاب های شبکه ، این نیاز احساس شد که بایستی بتوانیم ترافیک را در برخی شرایط محدود کنیم. در این شرایط چیزی به نام Access Rule یا ACL در روترها معرفی شدند که پایه و اساس خیلی از فایروال های امروزی هستند.

Access Rule ها تعریف می کردند که چه آدرسهایی از کجا به کجا بتوانند بروند و یا نروند. مکانیزم کاری فایروال های اولیه هم بر همین اساس بود و فیلترینگی که بر روی ترافیک ها انجام می شد با عنوان فیلترینگ بسته یا Packet Filtering می توانست مسیر بسته های اطلاعاتی شبکه را تعیین کند.

اولین نسل از فایروال های شبکه در اواخر دهه 1980 میلادی به دنیا معرفی شدند. با توسعه و پیشرفته تکنولوژی های فایروال نسل های مختلفی از فایروال به دنیا معرفی شدند که در ادامه نسل های فایروال ها را با هم مرور می کنیم :

نسل اول از فایروال چیست؟ اضافه شدن ضد ویروس

این نسل از فایروال ها به عنوان Generation 1 Virus هم شناخته می شوند. فایروال هایی که قبل از نسل یک فایروال ها کار می کردند صرفا بصورت فیلترینگ بسته های اطلاعاتی یا Packet Filtering کار می کردند.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

این اولین نسلی از فایروال ها بود که جلوی ورود و خروج انواع بدافزار هایی مثل ویروس های کامپیوتری و تهدیدات بدافزاری را نیز می گرفت. این نوع فایروال ها انقلابی در صنعت امنیت سایبری ایجاد کردند و اولین نسل فایروال ها در اواخر دهه 1980 به بازار ارائه شدند.

نسل دوم از فایروال چیست؟ جلوگیری از حملات اینترنتی

این نسل از فایروال ها به عنوان Generation 2 Networks هم شناخته می شوند. این نوع فایروال ها در اواسط دهه 1990 معرفی شدند و با گسترش ارتباطات و اینترنت و به تبع آن گسترش حملات تحت شبکه و حملات اینترنتی به بازار معرفی شدند و با همین هدف ، یعنی جلوگیری از تهدیدات شبکه اینترنت و مدیریت امنیتی ترافیک اینترنت به بازار ارائه شدند.

نسل سوم از فایروال چیست؟ جلوگیری از تهدیدات نرم افزاری و تشخیص نفوذ

این نسل از فایروال ها به عنوان Generation 3 Applications هم شناخته می شوند. در نسل سوم از فایروال ها ، اینبار هدف حملات هکرها و بدافزار نویس ها اپلیکیشن ها یا برنامه ها بودند و به تبع همین نوع تهدیدات ، مکانیزم های جلوگیری از حملات به اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای کاربردی نیز به فایروال ها اضافه شدند . این نوع فایروال ها از اوایل سال 2000 به بازار معرفی شدند و در خودشان مکانیزم های سیستم های تشخیص نفوذ ( Intrusion Detection Systems ) یا IDS ها را برای اولین بار معرفی کردند.

نسل چهارم از فایروال چیست؟ جلوگیری از حملات رباتیک

این نسل از فایروال ها به عنوان Generation 4 Payload هم شناخته می شوند.حملات روز به روز پیشرفته تر می شوند ، در سال 2010 فایروال های نسل چهارم با محوریت مقابله با حملات رباتیک ( زامبی ها و ... ) طراحی شدند ، حملاتی که چند منظوره ، هدفمند ، ناشناخته و ترسناک بودند و به شدت در حال رشد بودند. محصولات ضد ربات در فایروال ها از این نسل اضافه شدند.

نسل پنجم از فایروال چیست؟ جلوگیری از ابرحملات

این نسل از فایروال ها به عنوان Generation 5 Mega هم شناخته می شوند. این نسل را می توان تقریبا نسل فعلی اکثر فایروال های امروزی دانست که از سال 2017 به دنیا معرفی شدند. هدف این نوع فایروال ها مقابله با حملات با مقیاس های بزرگ و چند بعدی بود . در حال حاضر اکثر مکانیزم های کاری فایروال های نسل های قبلی در این نوع فایروال ها وجود دارند.

مکانیزم کاری فایروال چیست؟ بررسی نحوه کار دیواره آتش

هدف من این نیست مکانیزم پیچیده ای برای شما از نحوه کارکرد فایرولها ارائه کنم و سعی می کنم به ساده ترین شکل این روند را توضیح بدهم. فایروال یک ترافیک ورودی دارد و یک ترافیک خروجی که در اصطلاح به ورودی Inbound و به خروجی Outbound گفته می شود.

فایروال ها دارای پا یا در اصطلاح Leg هستند که یک قسمت از شبکه یا سیستم عامل را به قسمت دیگری مرتبط می کنند. به زبان ساده تر اتصالات به شبکه های مختلف است. فایروال ها ترافیک را تجزیه و تحلیل می کنند و بر اساس قوانینی که بر روی آنها تعریف شده است تصمیم می گیرند که اجازه عبور ترافیک مربوطه را بدهند یا ندهند.

طبیعی است که ترافیک شبکه دارای قالب Packet است. بنابراین زمانیکه فایروال می خواهد تصمیم گیری کند ، بعد از باز کردن بسته اطلاعاتی به آدرس مبدا ( Source ) و آدرس مقصد ( Destination ) و محتوای بسته اطلاعاتی ( Data ) توجه می کند و بر اساس آن تصمیم می گیرد که ترافیک مجاز را عبور بدهد یا آن را مسدود کند.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

چنین مکانیزمی برای تقریبا همه فایروال های دنیا یکسان است. توجه کنید که ممکن است فایروال دارای فقط یک پا یا Leg باشد یا در حالتی بصورت پروکسی یا واسط عمل کند که در هر صورت تجزیه و تحلیل ترافیک به همین شکل انجام می شود. در ادامه روشهای کلی که فایروال توسط آنها جلوی ترافیک آلوده را می گیرد را با هم بررسی می کنیم. مهمترین چیز در نحوه کار فایروال این است که بدانید ، فایروال همه چیز را می بندد مگر اینکه شما آن را باز کنید. این یکی از امنیتی ترین قوانینی است که در اکثر فایروال های قدرتمند دنیا وجود دارد.

منظور از Rule در فایروال چیست؟

ترجمه لغوی واژه Rule به معنی قوانین است . در فایروال ها هم اصلی ترین نوع تشخیص ترافیک آلوده ، استفاده از Rule های فایروال است. وقتی صحبت از یک Rule فایروال می شود شما به آن مبدا ، مقصد و نوع ترافیک را مشخص می کنید.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

برای مثال شما می گویید که اگر از آدرس آیپی وب سایت توسینسو به شماره 89.23.13.45  درخواست ریموت دسکتاپ ( پورت 3389 ) به سمت سرور مقصد به آدرس آیپی 66.77.88.99 درخواست داده شد ، اجازه عبور این ترافیک را بده ، با توجه به صحبت های پاراگراف قبلی ، فایروال ها پیشفرض همه چیز را می بندند مگر عکس آن نوشته شود. در زیر نمونه ای از یک Rule که در آن همه ترافیک باز شده است را مشاهده می کنید :

Allow All From Internal To External

منظور از Signature در فایروال چیست؟

ترجمه لغوی Signature به معنی امضا است. بدافزارها ، تهدیدات سایبری ، آلودگی های اپلیکیشن ها و ... معمولا یک روش کار مشخص دارند ( تا قبل از تغییر روش ) . این روشهای کارکرد در قالب الگوریتم هایی به فایروال داده می شود و فایروال بر اساس نوع ترافیک و عملکرد و درخواست های ترافیکی ، تشخیص می دهد که Signature این درخواست مطابق با یک نوع حمله هکری است و جلوی آن ترافیک را می گیرد. برای مثال ابزاری به نام NetCat که ابزار هک و نفوذ است ، در نحوه برقراری ارتباط خود شناسه یا Signature ای دارد که فایروال با داده های خود می تواند ترافیک آن را تشخیص و جلوی فعالیتش را بگیرد.

منظور از Anomaly Detection در فایروال چیست؟

ترجمه آن تشخیص ترافیک یا رفتار غیرعادی است. این روش یکی از خلاقانه ترین و البته دشوارترین نوع تشخیص ترافیک آلوده از طرف فایروال هاست. در این نوع تشخیص آلودگی کمی از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل های هوشمندانه توسط فایروال استفاده می شد.

در این نوع تشخیص تهدید هیچ Rule و Signature ای وجود ندارد و صرفا فایروال بر اساس تصمیم گیری هوش مصنوعی ترافیک آلوده را تشخیص می دهد. برای مثال بصورت نرمال یک آدرس IP در شبکه روزانه 500 مگابایت دانلود داشته است و به یکباره این دانلود به 100 گیگابایت در روز می رسد !! این ترافیک از نظر این نوع فایروال ها آلوده و جلوی آنها گرفته می شود.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

مهمترین تهدیدات شبکه از نظر یک فایروال چیست؟

فایروال ها تهدیدات شبکه ها را به بهترین شکل درک می کنند ، چون در خط حمله مقابله با آنها هستند. ما بصورت کلی تهدیدات شبکه را به شکل های زیر دسته بندی می کنیم :

چند نوع فایروال وجود دارد؟

یکی از شاید سخت ترین طبقه بندی ها در بحث فایروال ها ، طبقه بندی انواع فایروال است. در وب سایت های ایرانی طبقه بندی های متنوعی از فایروال را می بینید اما من به عنوان یک کارشناس امنیت سایبری و هکر کلاه سفید ، یک طبقه بندی جالب تر از فایروال ها دارم که در ادامه برای شما مطرح می کنم :

انواع فایروال بر اساس لایه های OSI

اگر با لایه های شبکه یا همان لایه های OSI آشنا باشید ، حتما درک نحوه کارکردن فایروال ها برای شما ساده تر می شود. فایروال ها را می توان بر اساس لایه های OSI تقسیم بندی کرد. از لایه دو که اطلاعات در قالب Frame هستند و مفهوم IP وجود ندارد ما فایروال هایی به عنوان Transparent Firewall داریم.

در لایه سوم که با اساس IP مکانیزم کاری انجام می شود فایروال های Packet Filtering را داریم و به همین ترتیب فایروالهای هر لایه متفاوت هستند. هر چقدر لایه فایروال ها بالاتر برود ، تهدیدات پیچیده تر و فایروال قویتر باید باشد ، فایروال های لایه هفتم را به عنوان Web Application Firewall یا WAF هم می شناسند.

انواع فایروال بر اساس سخت افزار و نرم افزار

واقعیت اینجاست که در دنیای امنیت ، ما چیزی به نام فایروال واقعا سخت افزاری نداریم. اما چیزی که در بازار مرسوم شده است این هست که هر فایروالی که شکل روتر و سویچ باشد و رنگ باکس آن قرمزتر باشد پس قویتر است !! همه فایروالها نرم افزاری هستند و اگر چیزی به نام فایروال سخت افزاری مشاهده می کنید ، در واقع نصب شدن یک نرم افزار فایروال بر روی یک کامپیوتر به شکل سرور است.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

برای مثال ما سخت افزاری به نام کریو کنترل هم در بازار داریم که دقیقا همان نرم افزار فایروال کریو کنترل است که بر روی یک باکس کامپیوتری آماده نصب شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تفاوت فایروال نرم افزاری و فایروال سخت افزاری مهندس نصیری مراجعه کنید.

انواع فایروال بر اساس شبکه و سیستم عامل

فایروال ها از نظر محل قرارگیری در شبکه به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. فایروال هایی که به عنوان واسط بین شبکه ها کار می کنند و ترافیک بین شبکه ای را امن می کنند که به عنوان Network Firewall شناخته می شوند و از طرف دیگر فایروالهایی که روی سیستم عامل ها نصب می شوند و ترافیک ورودی و خروجی از یک سیستم عامل را امن می کنند که در اصطلاح Host Based Firewall هم به آنها گفته می شود.

برای مثال فایروال کریو کنترل ( Kerio Control ) و فورتیگیت ( Fortigate ) دو نوع از فایروال های تحت شبکه هستند و فایروال ویندوز ( Windows Firewall ) و فایروال لینوکس یا Iptables از جمله فایروال های Host Based به حساب می آیند.

فایروال بر اساس اندازه و سطح عملکرد

فرض کنید که شما یک سیستم عامل ، یک شبکه در ابعاد خانگی ، یک شبکه در ابعاد یک شرکت کوچک ، یک شبکه با ابعاد یک شرکت بزرگ ، یک شبکه با ابعاد یک سازمان کوچک ، یک شبکه با ابعاد یک سازمان بزرگ و در نهایت یک شبکه در سطح یک استان یا حتی یک کشور دارید.

سوال اینجاست که آیا مدیریت و نظارت بر ترافیک و تهدیدات این شبکه ها به یک اندازه است؟ طبیعتا خیر . تجهیزات فایروالی شبکه هم بر اساس ابعاد و اندازه های شبکه و ترافیک ورودی و خروجی یک شبکه متغیر هستند.

برای مثال شما برای سیستم عامل خود از یک فایروال رایگان در ویندوز استفاده می کنید اما برای مدیریت ترافیک اینترنت یک کشور به اندازه ایران به تجهیزات فایروالی مثل فایروال F5 با هزینه های میلیاردی نیاز خواهید داشت. بنابراین فایروال ها را از نظر ابعاد و اندازه و سطح عملکرد هم تقسیم بندی می کنیم.

انواع فایروال بر اساس نوع عملکرد

اما انواع فایروالی که بیشتر وب سایت های اینترنتی از آن به عنوان طبقه بندی انواع فایروال نام می برند به پنج دسته بندی کلی تقسیم بندی می شوند. این طبقه بندی بر اساس نوع عملکرد فایروال هاست و تقریبا همه انواع فایروالهایی که تا به حال اسم بردیم در این دسته بندی قرار می گیرند ، در ادامه انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری را برای شما عنوان می کنیم :

انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع اول : فایروال های Packet Filtering

این فایروال اولین نسل فایروال ها محسوب می شود و قبلا بخشی از یک روتر محسوب می شدند و این روزها عملا درون روترهای خانگی هم این نوع فایروال وجود دارد. در لایه شبکه از مدل OSI و در لایه IP از مدل TCP/IP فعالیت می کند . قواعد و قوانین و رول های نوشته شده Header بسته اطلاعاتی را باز می کنند و بر اساس شرایط تعریف شده ترافیک را منتقل یا حذف می کنند .

در فایروال های فیلترینگ بسته یا Packet Filtering اساس کار آدرس IP و آدرس مبدا و مقصد است. این فایروال بسیار کم هزینه است و در عین حال سرعت بالایی دارد و به شدت ساده عمل می کند در عین حال این روزها این فایروال عملا کاری در حوزه امنیت انجام نمی دهند و اصلا امن نیستند.

این فایروال ها با توجه به اینکه هیچ درکی از لایه کاربردی یا Application از مدل OSI ندارند نمی توانند حملات لایه های بالاتر یا حتی پایینتر را شناسایی و درک کنند ، از دیگر معایب این نوع فایروال ها نداشتن قابلیت احراز هویت و از طرفی Stateless بودن است. این یعنی قابلیت گزارش گیری و درکی از ترافیک مشکوک در شبکه ندارند. فایروالی که در خانه به عنوان وای فای خانگی استفاده می کنید یک نوع از فایروالهای Stateless و Packet Filtering است.

انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع دوم : فایروال های Circuit Level Gateways

این نوع فایروال در لایه انتقال از مدل OSI یا لایه TCP از مدل TCP/IP کار می کند. یکی از مهمترین چیزهایی که این فایروال درک می کند فرآیند دست دادن سه مرحله ای در پروتکل TCP یا Three-way Handshake است که می تواند Session های ارتباطی را مانیتور یا نظارت کند. اطلاعاتی مثل آدرس آیپی مبدا و آیپی مقصد ، شماره پورت مبدا و مقصد ، Session ID و Session Sequence و حتی آدرس MAC مبدا و مقصد در این فایروال ذخیره می شوند.

از مزیت های این فایروال سرعت بیشتر نسبت به فایروال های لایه Application و البته به دلیل کمتر بودن بررسی روی بسته های اطلاعاتی است. این نوع فایروال ها در فیلترینگ ضعف دارند و برای محدود کردن ترافیک های خاص به مشکل می خورند.

انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع سوم : فایروال های Application-level gateways

یکی از پیشرفته ترین مکانیزم های کاری در بین فایروال ها قطعا فایروال های لایه هفت یا Application Level Gateways هستند ، این نوع فایروال ها را به عنوان Web Application Gateway یا WAF هم می شناسند و در لایه هفتم از مدل OSI کار می کند. به این نوع فایروال ها با توجه به اینکه دارای قابلیت احراز هویت هستند در اصطلاح پروکسی سرور هم گفته می شود.

فایروال چیست و معرفی انواع فایروال

این فایروالها بصورت اختصاصی برای نرم افزارهای تحت وب و جلوگیری از حمله به Web Application ها طراحی شده اند. تنظیمات این فایروال به نسبت سایر فایروال ها پیچیده است. با توجه به پیچیدگی کار و بررسی های زیاد روی حملات ، این فایروال کمی کند است.

انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع چهارم : فایروال های Stateful Inspection Firewalls

این فایروال ها به عنوان فایروال های چند لایه هم شناخته می شوند. در اصطلاح فنی تر به آنها Multilayer Inspection یا شناسایی کننده چند لایه هم گفته می شود. تقریبا می توان آن را ترکیبی از فایروال های Packet Filtering و فایروالهای Circuit Filtering دانست . این فایروال بر روی Session های کاری بسیار متمرکز است و تنظیمات بسیار پیچیده ای به نسبت رقبای خود دارد.

انواع فایروال از لحاظ مکانیزم کاری نوع پنجم : فایروال های Next-generation firewall – NGFWS

فایروال های نسل بعد یا NGFW ها متمرکز بر روی بدافزارها و ترافیک های مشکوک نرم افزاری هستند. طبیعی است که این نوع فایروال ها دارای بانک اطلاعاتی برای بررسی و تحلیل نوع ترافیک بدافزارهای مختلف هستند. این نوع فایروال ها می توانند ترافیک را بازرسی کنند و با مانیتور کردن ترافیک پالیسی های ترافیکی روی آنها اعمال کنند.

این فایروال ها توانایی بسیار زیادی در شناسایی فرستندگان ترافیک دارند  و برای امن کردن سرویس ها و اپلیکیشن ها بسیار توصیه می شوند. نویسنده : محمد نصیری ، منبع : وب سایت توسینسو


  • فایروال چیست؟ مفهوم دیواره آتش

    تعریف درست این هست : فایروال یا دیواره آتش یک سخت افزار یا نرم افزاری است که شبکه یا سیستم عامل شما را از تهدیدات خارجی و داخلی محافظت می کند.
  • انواع فایروال چیست؟

    فایروال ها بصورت کلی به چهار نوع دسته بندی کلی تقسیم بندی می شوند که در این مقاله بصورت کامل در این خصوص توضیح داده ایم

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات